Stukat ben = brutet ben

Hej igen!
Jag har nu kravlat mig upp till min datastol. Igår bestämde vi oss för att åka in till sjukhuset. Min granne och läkare sa att om foten svullnar upp kan det vara brutet och behövs kolla. Och min fot var svullen! Den var dubbelt så stor och helt blått! Såg jätte äckligt ut, speciellt för mig som aldrig någonsin får blåmärken!

Iallfall, vi åka till akuten lite efter 15:00 och anmälde oss. 6 timmar senare fick jag träffa en jätte snäll läkare som vred och vände och kände. Inget gjorde ont och allt verkade okej, förutom när han tog tag i mina tår och sedan hälen och kunde böja dem åt olika håll. "Det är nog kanske brutet säger han". Han förklarar också att om jag har tur och allt är bra är det bara en stukning och benet ska ha bandage. Om det är brutet på ett "bra" sätt ska det gipsas och om det är brutet på ett fel sätt ska det opereras. VA!? Skriker jag och sätter mig upp, men han skrattar och tror inte att det är så, det gör ju trots allt inte ens ont!

Några timmar senare åker jag in på röntgen. Mannen som gjorde det fick inte säga hur det gick, men han kallade upp en rullstol åt mig (hmmmm....). Nån timme senare efter det kommer en sköterska och hämtar mig till gipsrummet. "Det är brutet" förklarar hon och lägger mig på en av de där otroligt sköna sjukhus sängarna (nej jag skojar faktiskt inte, de är helt underbara!). Lite senare kommer den underbar snälla och unga läkaren in igen och säger att det är brutet och behövs gipsas nu och boka in en operation senare i veckan. På något sätt lyckades jag bryta BÅDA fotknölarna på varsin sida om foten. De gipsar in och de tycker jag är konstig eftersom det inte gör ont. "Jag har aldrig varit med om liknande" säger läkaren. Jag är bara så jävla glad eftersom jag skulle skrika och gråta som en bebis om det gjorde ont. Jag har INGEN hög smärttröskel ironiskt nog.

Vi åker in till Röntgen en gång till för att se att foten är gipsad rätt. Nej, det blev fel så vi gör om det. Klockan är nu runt 3 på natten, jag har väntat i sjukhuset i 12 timmar. Konstigt nog är jag inte trött utan blir mer och mer hyperaktiv ju senare det blir. Vi gipsar om, åker till röntgen igen och tada! Allt ser bra ut och du får gå hem! :D

Sjukhuset ska ringa mig om några dagar och boka tid för operation. Tydligen ska de sätta två skruvar på innerknölen och en metalplatta på den yttre. Usch! Snälla låt mig bli nedsövd för detta! Antingen ska de söva ner mig eller ge mig en ryggradsbedövning! En sådan där gravida får när de gör för ont att förlossa. I hur många filmer har ni inte hört repliken "Give her a epidural for god sake!" Operationen tar typ en timme och skrivarna ska vara inne for life.

Så jaaa.... så nu sitter jag här på mitt rum och är lätt handikappad (fick krypa upp för trappan). Är lite nervös över  operationen och ser inte fram emot 6 veckor i gips! Hur fasiken ska jag kunna fota nu!? Jag måste ha nya bra bilder att skicka in med min ansökan. Hmmm, vi måste lösa det på något sätt. Kanske jag kan låna en rullstol och sitta i och ta bilder ifrån.....

Här får ni se två underbara röntgenbilder av min fot och dess brutna knölar!






Kommentarer
Postat av: Alectrona@BDB

AJ! Jag var bara tvungen att skriva en kommentar och ge mitt medlidande! Min värsta mardröm är att skada någon fotknöl så jag lider verkligen med dig! Krya på dig!

2011-02-06 @ 19:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0