Julgodis - Mozartkulor


(Bild tagen från google)

Idag har jag och Linnea börjat på julgodis. Det blev Mozartkulor och tänkte dela med mig av receptet. Det är väldigt enkelt, man behöver bara lite tålamod.

Vad man behöver:
- Mjuk nougat (Odense Nougat)
- Mandelmassa
- Ljus eller mörk choklad

Börja med att skära nougaten i små fyrkanter. Ta sedan en bit mandelmassa och platta till i handen. Lägg en bit nougat i och täck med mandelmassan, rulla till en boll.

När du är klar med alla kulor är det dags att smälta chokladen. Jag fick lära min av Linnea att det finns många saker man inte får göra.
- Regel 1: Smält ALDRIG choklad i en metallskål och använd ALDRIG metallbestick för att röra om. Detta är för att behålla chokladen glansig, och den får även vita fläckar om man använder metall. Använd istället en keramikskål och en slev i trä.
- Regel 2: Koka aldrig vattnet! Ha en låg temperatur och låt chokladen smälta sakta i ångbad. Skålen ska inte röra vattnet utan ligga på toppen av kastrullen. Det räcker med ca 1 cm vatten. Om man överstigen en viss temperatur smakar chokladen inte lika gott (vet tyvärr inte vilken temperatur).

När chokladen är smällt och bollarna rullade är det dags att doppa dem. Antingen kan man göra det gamla goda sättet: Släppa ner dem i chokladen och fiska upp dem med en sked och lägg på bakplåtspapper.

Jag kom dock på en briljant ny idé idag som jag kan rekommendera!

Det du behöver:
- Tandpetare
- Bakplåtspapper
- En bit frigolit eller liknande

Ta frigoliten (eller liknande) och rulla in den i bakplåtspapper. Tejp fungerar inte bra så använd tandpetare för att fästa den. Stick i en tandpetare i varje Mozartkula också. På så sätt kan du doppa ner den i chokladen utan att kladdar lika mycket. Efter du har låtit chokladen rinna av sticker du in tandpetaren i frigoliten. Chokladen rinner på så sätt av kulan och gör den mycket snyggare!


Jag hoppas detta kan vara till användning för någon. Mozartkulor är bland det godaste julgodiset tycker jag! Förutom knäck då! Här kan ni få lite bilder ifrån mitt julbak så ni förstår vad jag menar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0